• Tokig

Fotoinstresserade/kunniga - jag behöver tips och råd

Vi vill skapa en film liknande denna 
    ">

Ni som kan det där med fotografering. VAd kan ni se/hjälpa mig med för tips när ni ser filmen? Hur frekvent tror ni att de tar kort? Var 3/10 sekund? Hur många bilder gissar ni på att de tagit, alltså under hur lång tidsperiod.

Med tanke på soluppgången gissar jag på cirka 3000 bilder under en timmes tid ungefär. Hur stort minneskort behövs för 3000 bilder?

Vad ska man tänka på när man skapar en sån här film? Är det svårt.

Alla råd tas tacksam emot.

• Svar på tråden Fotoinstresserade/kunniga - jag behöver tips och råd
  • 20110920

Hej Tokig!

Det var mycket frågor! Jag kan inte hjälpa dig med alla, men kan kanske reda ut några frågetecekn Glad.

Tekniken som används kallas för Stop Motion. Det finns mängder med liknande klipp på Youtube och övriga nätet. Kolla in denna;

Rolig och extremt välgjord!

Man kan, som du är inne på, ta mängder med bilder för att sedan sätta ihop men jag tror att det är vanligare att faktiskt filma allt och sedan klippa. Vet dock inte hur detta funkar, ta kontakt med en filmfotograf.

Du kan nog ha rätt i ungefär en timmes fotografering. Kanske lite till, men det är svårt att säga. Minnerskort för 3000 bilder. Ja, det beror ju såklart på vilken kvalité man vill ha på bilderna. Men i normal Jpeg på en systemkamera i semiproffsklass får man kanske räkna med 8-12 Gb.

Och ja, stop Motion film är relativt svårt att göra. Kanske finns speciella program för det, prova att googla. Men generellt är det rättså mycket arbete. Kan vara värt att anlita någon som kan göra jobbet faktiskt.

Hoppas det klarnade lite, önskar dig all lycka till!

/Fotograf Lotta Johansson

• Aniara4

När jag var ung, i den analoga stenåldern, fick vi göra såna filmer på bildlektionerna. På filmkameran fanns då en särskild knapp som man använde för att ta en bild i taget, och det var inte alls svårt. Det vore väl konstigt om det inte skulle kunna finnas liknande funktioner på digitala filmkameror?! Men det är klart, då måste man ha en sån först, och det kanske man inte har.

Det borde kunna finnas program som sätter ihop digitala foton till film, men jag känner inte till något - har heller aldrig letat. Kolla upp det först innan ni börjar fotografera!

När det gäller minneskort, hm, under vår bröllopsresa tog jag drygt 2000 foton (rensade ingenting under tiden, utan det blev storjobb när vi kom hem istället), och då hade jag 2 minneskort på 4 Gb, varav det ena var halvfullt kanske. Som Lotta säger beror det ju på kvaliteten på bilderna, men minst 8 skulle jag ta i alla fall.

• Tokig

Tack snälla för era svar.

Jag trodde att det "bara" var att sätta ihop bilderna till ett bildspel. Trodde inte att det krävdes en särskild teknik. Hmm... får forska vidare helt enkelt.

Hur mycket kostar det på ett ungefär att anlita någon för att göra en sådan här grej?

• 20110920
    Tokig skrev 2012-01-31 12:30:30 följande:
    Tack snälla för era svar.

Jag trodde att det "bara" var att sätta ihop bilderna till ett bildspel. Trodde inte att det krävdes en särskild teknik. Hmm... får forska vidare helt enkelt.

Hur mycket kostar det på ett ungefär att anlita någon för att göra en sådan här grej?
    Som sagt är jag inte jätteinsatt och det kanske finns smidiga program som gör det mer eller mindre automatiskt, men inget som jag vet på rak arm. Bara att ge sig ut i Google-djungeln Skrattande.

Vad det kostar att anlita någon som fixar det är också svårt att säga. Ta kontakt med någon som kan. Prova i olika forum så kanske du hittar någon som gör det som frilansare eller på hobbynivå. www.fotosidan.se har bra forum, dock är det framförallt för stillbildsfotografer men kanske finns någon som sitter inne på annan kunskap också.

Lycka till, än en gång!

/Fotograf Lotta Johansson
Svar på tråden Fotoinstresserade/kunniga - jag behöver tips och råd